Redaktoři magazínu Podkapotou si vzali do parády poslední verzi nového modelu Suzuki Swift s motorem 1,0 BoosteJet. Hned v úvodu se sluší říct, že nový Swift obstál a redaktory byl označen jako malé, mrštné a zábavné auto.
A my jsme za to rádi. Samotná filozofie automobilky Suzuki se přesně odráží ve vzhledu a charakteristice auta – malé, lehké obratné auto, které je jednoduché na ovládání a za rozumné peníze. Tyto parametry ostatně Suzuki splňovalo vždy v minulosti a nejinak je tomu u nejnovějšího modelu.
Proti svým předchůdcům nový Swift mírně narostl. Je více boubelatý a je o 40 mm prostornější do šířky. Narostl i rozvor o 20 mm. Naopak 15 mm ztratil do délky i světlé výšky. Designéři vytvořili auto, které odkazuje na svého předchůdce v mnoha ohledech. Cestující v kabině dostanou více místa, zejména ti na zadních sedadlech. Žádné z předchozích verzí vzadu nenabídly tolik místa. Jistě je to způsobeno i posunutím kol ještě více k rohům karoserie a snížením hmotnosti. Kupříkladu dveře vypadají velmi odlehčeně a i díky nim máte více místa na ruce. Proti předchozí generaci zhubl Swift až o 120 kg. Přitom auto dostalo nižší světlou výšku, níže položené těžiště a tužší karoserii, takže si s ním jistě užijete spoustu zábavy i při průjezdech zatáčkami a v úzkých městských uličkách.
Naladění podvozku označili redaktoři jako komfortní, čemuž odpovídají i měkká a poddajná přední sedadla. Spolu s nastavením podvozku se nemusíte obávat tvrdých rázů při přejíždění přes nerovnosti a překážky v městských ulicích. Použití měkkého odpružený dle testů redaktorů nevadí ani při rychlejších průjezdech zatáčkami, kdy se sice Swift naklání, ale v rámci přijatelných mezí. Díky širokému rozvoru a kolům v rozích karoserie do rukou obratnou “motokáru”, vhodno na řezání zatáček.
Pokud chcete, aby vás sedadla pevně podržela i v těch nejsvižnějších průjezdech zákrutami, určitě sáhněte po verzi Sport, která kromě sportovních sedadel nabízí ještě dynamičtější výkon a jízdní vlastnosti.
Co se do něj vleze?
Zavazadlový prostor nabídne Swift ve své třídě naprosto dostačující a standardní, o objemu 265, což je o 54 litrů více než předchozí generace. Nově se však musíte obejít bez rezervy. Díky sklopení zadních sedadel získáte objemných 579 litrů místa. Vleze se do něj dost, ale vše má své limity. Na stěhování ledničky si vezměte na pomoc větší auto :-)
Příjemně překvapily i ceny, redaktoři zmínili také výškově a podélně nastavitelný volant, který je u nás dostupný v nejvyšší výbavě GLX. Automatickou převodovku najdete rovněž v nejvyšší výbavové verzi. Převodovka CVT je dostupná také pro slabší atmosférický motor. Je důležité zmínit, že nejvyšší verze má výbavu, kterou svou konkurenci nejen dojíždí, ale v mnohém i překoná. Najdete zde couvací kameru, adaptivní tempomat s omezovačem, velký barevný displej na přístrojovce i Full-LED světla. Ve výbavě nechybí ani spousta bezpečnostních asistentů, včetně asistence rozjezdu do kopce, což ocení mnozí z vás.
Najdete zde také systém automatického nouzového brzdění, na jehož vyhodnocovací schopnosti si budete chvíli zvykat. Potěší také sledování jízdního pruhu a přejíždění čar. Nejvyšší výbava zahrnuje také komfortní bezklíčové odemykání a startování auta.
Jak jezdí?
I přes svůj nevelký objem nabízí jednolitrový turbomotor slušnou dynamiku a to již od nižších otáček. Ve vyšších otáčkách budete jistě překvapeni tím, co dokáže. Rozhodně vás také překvapí velmi ostré a silně nastavené brzdy, skoro jako by se počítalo s tím, že by mohl Swift dokázat ještě více. Při muší váze vozu jistě potěší kotoučové brzdy i na zadních kolech.
Jízdní vlastnosti jsou dle redaktorů Podkapotou velmi slušné a Swift je velmi dobře obratný. Při menších rozměrech vozu se zdá jízda nesmírně dynamická a pružná. Motor při jízdě neruší, ale přitom dává řidiči jasně a rychle zpětnou vazbu díky silnější zvukové kulise. Zrychlení auta redaktoři určitě pochválili, čemuž se ani nedivíme. Převodovka je přesná a řadí hladce a rychle.
Automobilka Suzuki u svých modelů poměrně velmi přesně odhaduje hodnoty spotřeby paliva, což se potvrdilo i redaktorům Podkapotou. Ti však Swift nešetřili a tak se průměrná spotřeba ve městě pohybovala kolem 6,9, mimo město pod 5 litrů a celková kombinovaná spotřeba při testu se vyšplhala na 5,9 litru/100 km. Ani se však nedivíme. Samotné nás na cestách láká Swiftu protáhnout kola.
Redaktor však sám uznal, že zhřešil, protože se nechal unést vlastnostmi tak malého, ale projevem a jízdními vlastnostmi o dost většího auta, kterému nechybí agilita, komfort a kompaktní rozměry. Perfektně se s ním prý také parkuje, což potvrzujeme.
Celkové hodnocení:
Závěrečné shrnutí testu nového Swiftu nás potěšilo. Swift označili redaktoři za malý, praktický a hravý automobil, který vás nadchne nejen při cestách po městě na nákup, ale i při cestování na delší vzdálenosti. Dokonce ani na dálnici se jeho menší motor jen tak nezadýchává a bez potíží polyká jeden kilometr za druhým, a to i na stoupání.