AUTOBOND GROUP a.s.

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 AT – často podceňované avšak velmi praktické a líbivé SUV

V roce 2018 uplynulo již 30 let od představení první generace Suzuki Vitara, což z ní činí ostříleného hráče na trhu automobilů. Ve stejném roce, kdy Vitara oslavila své třicáté narozeniny, byl na pařížském autosalonu prezentován její drobný facelift v podobě nového základního motoru 1.0 BoosterJet a také pár estetických i technologických novinek.

Designové změny však nebyly příliš výrazné a Vitara je vlastně ani nepotřebovala, jelikož je od začátku poměrně líbivým kompaktním SUV za sympatickou cenu. Zadní část se sice po určitou dobu stávala terčem kritiky, jenže celkově to autu zkrátka sluší a neztratí se v terénu ani ve městě.

V jednoduchosti je krása

Suzuki Vitara není extravagantní ani přehnaně moderní, sází spíše na jednoduchost, decentní eleganci a praktičnost. Interiér je laděný do klasické černé barvy s lesklými šedými doplňky. Pokud byste však toužili po něčem osobitějším, v katalogu automobilky si můžete vybrat z bohaté palety barevných doplňků interiéru i exteriéru. Jelikož je design věcí subjektivní, objektivně se dá říci, že interiér Vitary se nemá za co stydět. Suzuki se již před lety naučila používat měkčené plasty, zpracování působí velmi kvalitně a ve vyšších výbavách vozu se objevuje dokonce i kůže a semiš.

Ať stále jen nechválíme, malým mínusem u vozu Suzuki Vitara je ovládání palubního počítače mezi budíky. I když je displej od faceliftu barevný, nikoho ještě nenapadlo přesunout jeho ovládání z tyčinky na volant či kamkoliv jinam.

Základní funkce plní na jedničku

Ve výbavě Elegance najdete kůži čalouněná sedadla se semišovým středem, která jsou velmi příjemná, pohodlná, dobře vypadají a dokonce Vám poskytnou obstojnou oporu při svižnější jízdě. Volant je obšívaný kůží a nabízí možnost výškového i teleskopického nastavení. Model s automatickou převodovkou nabídne i pádla pro manuální řazení.

Přístrojový štít s barevným displejem palubního počítače je zasazen mezi jednoduché analogické budíky. Praktickou funkcí tohoto počítače je například sledování přetížení v jednotlivých směrech a grafika ukazující výkon a točivý moment, což ocení především fanoušci sportovní jízdy. Co však Suzuki ještě neumí, je zobrazovat aktuální rychlost.

Displej infotainmentu sice postrádá fyzická tlačítka, potěší však alespoň pár kapacitních tlačítek na jeho okrajích. Systém se ovládá poměrně snadno, je intuitivní a svižný. Grafika navigace a couvací kamery nepatří k nejjemnějším, přesto funguje plynule.

Prostor vcelku dostačující

Ve předu je místa víc než dost, stejně jako odkládacích kapes a přihrádek. Vzadu je to s prostorem kapku slabší, pokud však neplánujete cestování v pěti lidech, tak ani tam se cestující mačkat nebudou. Co se týká podélného prostoru a místa na kolena, patří Vitara do průměru své třídy.

Kufr disponuje objemem 375 litrů a patří tak spíše k dolnímu průměru. Potěší však svými jednoduchými tvary, díky nimž jej můžete využít na maximum. Nechybí odkládací kapsy za podběhy, 12V zásuvka a háčky na zavěšení tašek. Po sklopení sedaček kufr nabídne slušných 1120 litrů. Má dvojité dno, pod kterým se však ukrývá pouze lepící sada.

Motor a jízdní vlastnosti

Suzuki Vitara má přeplňovaný čtyřválec 1.4 BoosterJet s přímým vstřikováním paliva a mezichladičem stlačeného vzduchu. Co se týká technických parametrů, zdvihový objem činí 1373 cm3, maximální výkon 140 koní v 5500 ot./min. a maximální točivý moment 200 Nm v rozsahu 1500 až 4000 ot./min. Na první pohled nic výjimečného, ale motor umí zabrat od spodu a nechybí mu pěkná zvuková kulisa.

Suzuki Vitara má hmotnost 1295 kg. Podíl na této váze má jak automat (oproti manuálu + 25 kg), tak pohon všech kol (+ 75 kg). Po sešlápnutí plynového pedálu vyrazí hbitě kupředu a převodovka nechá motor vytočit až téměř k červenému poli, pak teprve přeřadí. Stejně to pokračuje až do 110 – 120 km/h, kdy auto začne zápolit s aerodynamickým odporem a ručička pak zvolní tempo.

Jistota a dobrá ovladatelnost

Podvozek auta je nepatrně tvrdší, než jsme zvyklí u podobných SUV. Na kvalitním asfaltu je však Vitara jistým a schopným vozem, s nímž je vymetání okrsků i zatáček velká zábava. Lepší ovladatelnosti pomáhá dosáhnout pohon všech kol AllGrip. Řídící jednotka by měla být schopna předvídat nedotáčivé i přetáčivé chování vozu, které přenosem výkonu na zadní nápravu potlačuje. V klidném tempu se dá s Vitarou jezdit do 7,5 l/100 km.

Shrnutí

Poměrně jednoduché, na první pohled elegantní auto, kde technika funguje bez problému a jízdní vlastnosti předčí očekávání. Přeplňovaný čtyřválec dokáže být úsporný, ale ukrývá také potenciál pro sportovní jízdu. Ve třídě kompaktních SUV si Vitara nestojí vůbec špatně, zvláště pokud vezmeme v úvahu její příznivou cenu.