Redaktor Tomáš Dusil z portálu Auto.cz podrobil rozsáhlému testu zbrusu nový Suzuki Ignis 1.2. s DualJet s pohonem 4×4 AllGrip. Jak obstála nejlevnější čtyřlkolka na českém trhu?
Design a interiér auta
Možná si pod slovem čtyřkolika představíte Subaru, možná Nissan, reálně se však může s přehledem i o vůz značky Suzuki. Japonská automobilka má dlouholeté zkušenosti s vývojem vozů s pohonem všech čtyř kol a tento segment vozů neustále obohacuje o nové převratné technologie. Nejen v současné době nabízí Suzuki hned několik modelů i z řad typických osobních vozů s konfigurací 4×4. Dělá to tak již desítky let. Nový Suzuki Ignis vznikl jako pocta a navázání tradic na vůz, který se pod stejným jménem vyráběl již v letech 2003 až 2008.
Redakčně testovaný vůz byl v podstatě vozem v základní výbavě. Automobilka Suzuki si neklade jako prvořadý cíl nabízet rozsáhlé palety příplatkové výbavy, takže vyšší výbava Elegance znamená proti základní verzi v podstatě dvoutónový metalický lak navíc. Drtivá většina všeho důležitého a potřebného již totiž v autě je.
U nového Ignisu představuje hlavní lákadlo inteligentní pohon všech čtyř kol. Samozřejmě pokud čtyřkolku nevyužijete, je možné vybrat si verzi s poháněnými předními koly. Ignis 4×2 je v nabídce pouze se základní výbavou Comfort a výbavou Premioum. Testovaná Elegance je v nabídce jen s pohonem 4×4.
Jak zapůsobil? Příznivě
Redaktor ocenil neotřelý vzhled a příznivý první dojem z designu nového Ignise, jakkoliv se může zdát karoserie ostrá a vysoká. Ostrý přechod ze sloupků A na linii střechy je v podsatět kopií tvaru současného modelu Swift. Zadní světla a celá zadní část může zarytým znalcům značky Suzuki připomínat model Cervo, vyrýběných v letech 1977 až 1982.
Výhodou nezvykle vysoké karoserie je například velmi snadné nastupování na přední sedadla, a to i pro osoby se sníženou pohyblivostí. Na přední sedadla se překvapivě posadí i velmi vysocí cestující a i vzadu je stále dost místa. Na šířku je to dle pocitu redaktora mírně těsnější, ale pomáhají tomu tenké dveřní výplně. Ignis s výbavou Premium a Elegance má proti výbavě Standard navíc dělenou zadní lavici sedadel v poměru 50:50. Obě půlky pak můžete podélně posouvat v rozsahu 165 mm. I sklon opěradla lze aretovat do několika poloh. Daní je ovšem jen čtyřmístná konfigurace vozu, která je ale přizpůsobena vyššímu jízdnímu komfortu. Základní výbava Comfort má zadní sedadla osazena klasickou lavicí. Sklopná opěradla jsou rozdělena v poměru 60:40 a v této konfiguraci je vůz určen pro pět cestujících.
Zavazadelník verze Ignisu s posuvnými nebo pevnými zadními sedadly je podle testů v konečném důsledku stejně velký. V případě verze 4×4 má zavazadelník objem 227 litrů s lavicí a 204 litrů s posuvnými sedadly. U verze 4×2 je objem 267 resp. 260 litrů. Na délku má 480 mm, na šířku 1015 mm a vzdálenost od horního plata je 495 mm. Horní hrana zavazadelníku je ve výšce 745 mm.
Za volantem Ignise
Vyšší posez na předních sedadlech je příjemný bonus, který řidiči významně usnadňuje výhled z vozu. Volant můžete nastavit pouze výškově, což se ale v praxi osvědčilo a dostačuje. V interiéru zůstal relikt a vzpomínka na dřívější standardní umístění airbagu spolujezdce, který je i u Ignise umístěn pod vlastním viditelným víkem. Byť od tohoto řešení jiné automobilky ustupují, výhodou je stále. Při nehodě a následném vystřelení nemusíte nutně měnit celou palubku, což vám samozřejmě sníží náklady v případě takové nepříjemnosti. Airbag spolujezdce lze samozřejmě vypnout tlačítkem ve schránce před spolujezdcem, pokud vezete dítě v dětské autosedačce.
Mírnou kritiku si vysloužilo ovládání rozhranní Suzuki Smartphone audio. To samo o sobě umožňuje přijímat rádia DBA a integruje v sobě přenos obrazu ze zadní parkovací kamery a navigaci. Na ovládání výlučně dotykovými tlačítky si však řidič musí zvyknout a na první pokus to nemusí být snadné.
Haldex zde nenajdete
Suzuki Ignis vás dostane díky pohonu 4×4 AllGrip dál než jen na první polní cestu. Díky světlé výšce 180 mm a s využitím předního nájezdového úhlu 22° a 38,8 zadního se s Ignisem dostanete na lecjakou horskou chatu. Pokud tedy zvažujete koupi malého mrštného auta, se kterým zdoláte nejednu překážku, je Ignis tou pravou volbou. Pomůže vám v tom také kombinace AllGrip pohonu spolu s vyspělým stabilizačním systémem Grip Control. Ten s využitím brzd částečně nahrazuje funkci nápravového diferenciálu.
Ignis nevyužívá proti většině současníků aktivní připojování pohonu zadní nápravy s pomocí lamelové spojky. Bohatě mu postačuje pasivně pracující viskosní spojka, což poznáte zejména při otáčení auta. Při otáčení auto citelně zpomalí, protože přední a zadní kola mají rozdílnou trajektorii. Majitelé by si tak měli hlídat stejnoměrné opotřebení pneumatik. Viskosní spojka je proti haldex spojce prakticky bezúdržbová. Skvělým bonusem je dle redaktora Dusila asistent sjíždění svahů, který vůz citlivě dobržďuje a řidič tak šetří brzdy a nervy. Pro aktivací stačí při zařazené rychlosti stisknout tlačítko HDC na středovém panelu. Auto zpomalí pod 10 km/hod a bude samo dobržďovat.
Kvůli pohonu všech kol má Ignis poměrně tuhou zadní nápravu. Ta je podélně vedená dvojicí suvných ramen, příčně ustavená panhardskou tyčí. Proti tomu verze s předním náhonem disponuje zkrutnou příčkou u zadních kol a má tedy polonezávislé zavěšení kol. Tuhá náprava skvěle funguje na rovných a hladkých silnicích, kterých je však v česku jako šafránu.
Ignis se dle testů chová až nečekaně kultivovaně a příjemně, bez ohledu na povrch vozovky, po němž právě jede. Při rychlostech nad 120 km/h sice slyšíte odvalující se gumy, slyšíte, ale určitě to není rušivé. Perfektní je rovněž tlumení hlubokých výmolů. Ani nejhlubší díry nezpůsobí silné tupé nárázy. Redaktor to přirovnal spíše k měkkému žuchnutí. Příkladné odhlučení interiéru a příjemný komfort z jízdy byl pro redakci největší překvapení. Ignis můžete s přehledem vzít i na D1 a nevypadnou vám plomby ze zubů.
Jízda v zatáčkách byl pro redaktora také příjemný zážitek, i když panovaly obavy kvůli vysoké a úzké karoserii. Mírný náklon má na svědomí přední stabilizátor, který používá dlouhá táhla, která jsou ukotvena ke vzpěrám tlumiče. Jde o praktické a velmi účinné řešení. Volant a jeho 3,5 otáčky mezi dorazy jsou mírně nadstandardní a ve středové poloze volant reaguje na pohyb relativně pomalu. Jde ovšem o významné bezpečnostní opatření. Čím více se úhel volantu mění, tím je odezva kol rychlejší.
Velmi živý motor
Na českém trhu nabízíme model Suzuki pouze s jedním agregátem, který je spojen s manuálním pětikvaltem. Našim favoritem je motor 1,2 DualJet se zdvojeným nepřímým vstřikováním benzínu. Znamená to, že pro každý válec jsou určeny dva vstřikovače, které ústí do sacího potrubí. Motor nabízí výkon 66kW při 6000 otáčkách. Motor velmi slušně táhne zejména ve středních otáčkách, kde dosahuje i nejpříznivější spotřeby. Po testech vraceli redaktoři vůz s průměrnou spotřebou 5,2 litrů a s průměrnou rychlostí 57 km/h. Spotřebu lze ale snížit i pod 5 litrů. Za vynikající spotřebou stojí především obecně vysoká účinnost, kterou dotváří i vysoký kompresní poměr 12,5:1.
Převody jsou nastaveny u všech verzí nastaveny stejně. Jen stálý převod má čtyřkolka lehčí než u pohonu s přední nápravou. Při dálniční rychlosti kolem 130 km/hod tak motor na pátý stupeň vytáčí motor na 3500 otáček, což je přijatelná hodnota. Kratší “kvality” by se dle redaktora hodily pro mírně svižnější pocit z jízdy, nicméně na běžné jěždění je standardní naladění naprosto ideální. Při běžné jízdě je problém dostat vůz do červených hodnot otáček.
Závěrem
Závěrečné shrnutí je pro Ignis vcelku nejasné. Ignis svou motorizací spadá do nejnižšího segmentu osobních vozidel. Ovšem vnitřní prostor a unikátní pohon 4 kol je vysoko nad rámec tohoto segmentu. Příliš zde nevadí ani absence jiných motorizací včetně dieselů, od kterých jiné automobilky pomalu ustupují. Nový Suzuki Ignis je stejně jako jeho předchůdce nesnadno zařaditelným autem. Rozměry i motorem spadá do nejnižší třídy, avšak prostornou kabinou a zejména pohonem všech kol její zvyklosti převyšuje.
“I přes malé rozměry ignis obstojně jezdí a celkově se chová velice kultivovaně. Je tichý a jeho podvozek nabízí velmi dobré tlumení nerovností. Když se k tomu přidá svižný motor, nic nebrání tomu vyrazit v ignisu vstříc dálkám. A na konci cesty můžete klidně i do těch hor. ”
Plusy
- Kultivovaný jízdní projev
- Vynikající úspornost (nízká spotřeba paliva)
- Přesné řazení
- Pohon všech kol
- Solidní jízdní vlastnosti s důrazem na komfort odpružení
- Nízká hlučnost
- Tuhá a zároveň lehká karoserie
- Příznivá cena, bohatá výbava
- Vynikající prostornost v podélném a svislém směru
Minusy
- Nulová individualizace (prakticky bez příplatkové výbavy)
- Jeden motor a jedna převodovka
- Méně strmé a vyvážené řízení
- Mezery v ovládání multifunkčního rozhraní
- S posuvnými zadními sedadly jen čtyřmístná kabina
- Prostornost v příčném směru
- Malý zavazadelník
Kompletní test najdete k přečtení zde