AUTOBOND GROUP a.s.

Chodci po setmění nehorázně riskují. Ohrožují sebe i vás

V souvislosti se změnou času na zimní čas si velká spousta řidičů stále ještě neuvědomila velmi důležitý fakt. S přibývajícími zimními dny se čím dál rychleji stmívá a v kombinaci s únavou, deštěm nebo mživým počasím není jízda autem nikdy procházka růžovým sadem. Co potom, když se před vašim autem nečekaně zjeví chodec nebo cyklista? Pak je problém často na spadnutí a je o většinou velká šlamastika.  Dnešní článek věnujeme chodcům. Zejména těm, kteří z důvodu vlastní lenosti a pohodlnosti nesmyslně ohrožují životy své i cizích.

Rok 2014 byl posledním pro 112 chodců. 65 z nich zemřelo v nočních hodinách, což je téměř 60% nehod. Poměrně alarmující číslo připadá na nehody mimo zastavěné obce..tam je podíl nočních smrtelných nehod až 79 %.

Důvody? Většinou totožné. Řidič spatřil chodce až na poslední chvíli, pokud vůbec. Je poměrně snadné svést se na vlně emocí a svádět vinu automaticky na řidiče. Ale co samotní chodci? Co jejich chování

Zahraniční studie a praxe potvrdila, že až 10% obětí smrtelných nehod mohlo žít, pokud by byli dostatečně vidět. U cyklistů je toto číslo vyšší. Dokonce až 30%. Typickou ukázkou jsou estonské silnice. V roce 1999 zde zemřelo 47 chodců. V roce 2010 se toto číslo zastavilo na hodnotě 7 zcela jistě i díky zavedení povinnosti noxit reflexní prvky při špatné viditelnosti. Stejně tak je tomu i ve skandinávských zemích, Slovensku nebo Španělsku. My tomu jen tleskáme.

Opravdu je neuvidíte

Celá řada testů renomovaných automagazínů potvrdila řidiči léty ověřený fakt. Neosvětlený chodec v černém nebo tmavě modrém oblečení je pravděpodobně nezodpovědný hazardér a ignorant. Uvidíte jej na vzdálenost 18 metrů, což je bohužel příliš pozdě. Pokud vás ještě oslní někdo v protisměru a zároveň mrholí, můžete často jen odhadovat. Žluté oblečení je na tom trochu lépe. Chodce uvidíte i na 37 metrů a v bílém i na 55 metrů. Ale zvažte sami. Stačí vám 30-50 metrů na rychlou a pružnou reakci?

Co chodcům a cyklistům poradit?

Nemusíme radit pouze jim, ale obecně všem. Každý z nás se někdy ocitne v roli chodce, křižujícího tmavé asfaltové cesty a ulice a měl by řešit, jak být co nejlépe viděn. Být viděn znamená pro chodce často i žít a tak si sáhněte sami do svědomí, zda děláte maximum pro to, abyste nebyli dalším křížkem do statistik. Laxnost a ona okřídlená fráze, “ten kousek stejně nic nepojede” už byla často příčinou bolesti a slz.

Přitom je to tak jednoduché. Reflexní prvky na rukou, nohou nebo zádech vám po soumraku umožní svítit ve světle reflektorů jako lucerna až na 200 metrů. To už je pořádná doba, aby řidič stihl zpomalit a bezpečně vás objet.

Reflexní prvky doporučujeme umístit na konec rukávu, blízko kolenům a nebo k pasu. Cyklistům se pro to hodí přilba a pochopitelně kolo (s odpovídající výbavou!). Reflexní vesta stojí jen pár korun a přitom zabere jen nepatrně místa v kapse. Nelichotivý design vesty sice neosloví davy, ale může vám zachránit holou kůži. To už je pak rozumná investice na zvážení.

Trocha čísel

Zastavit a nebo pružně reagovat chce nějaký čas. Pokud jede řidič 75 km/h, potřebuje alespoň 1,5 sekundy za zaznamenání překážky a první reakci. Při tom ujede 31 metrů, které jsou mnody kritické. Než řidič zahájí a provede vyhýbací manévr, ujede více než 150 metrů a než auto překážku – chodce objede, ujede auto téměř 200 metrů. Důležitých 200 metrů, které tolik hrají pro reflexní vestu a další prvky.

Rychlost je přitom klíčový faktor. Řidič by měl mít napaměti, že by měl jet jen tak rychle, aby zastavil své auto na vzdálenost, kam dosvítí a vidí. V rychlosti 100 km/ hod ujede auto 28 metrů za vteřinu. Pokud přitom řidič až 2,5 vteřiny reaguje a pak 40 metrů brzdí, ujede značnou vzdálenost. Většina vozidel má dosvit potkávacích světel kolem 60 metrů a proto není vhodné při potkávacích světlech jet více než 70 km/hod. Při 90 km/hodinu počítejte s cca 70 metry brzdné vzdálenosti. Hodně metrů, které mohou být zásadní. S dálkovými světly někdy není problém zaznamenat chodce i na 100 metrů.

Být vidět je kritické i pro cyklisty. Jejich kola musí být dle předpisů vybavena předním bílým světlem a stálým nebo blikajícícím červeným světlem vzadu. Povinnou výbavu kola zahrnují i přední bílá odrazka, zadní červená odrazka a pedálové nebo paprskové odrazky.