AUTOBOND GROUP a.s.

4 chyby, kterými ničí majitelé dieselů motor svého auta

Mnozí majitelé dieselových motorů zahlcují internetové autoporadny i technické weby dotazy na rychlé opotřebení a poruchovost jejich naftových agregátů. Lamentují nad častým a finančně náročným servisem a přitom je mnohdy většina problémů na jejich straně.

Nehledejte v tom automaticky mizernou kvalitu dnešních aut. Naopak. Dnešní auta jsou vyladěná tak, aby z motoru dostala co nejvíce výkonu. Často je chyba právě u majitelů dieselových aut a v jejich stylu jízdy a používání auta. Co tedy nejvíce dieselům škodí?

1) Studené starty x špatné dochlazení motoru

dieselový motorSoudobé diesely jsou něčím zcela jiným, než v minulosti. Uvědomte si, že moderní dieselový motor i v malém autě  je systém, který je složitý podobně jako v nadupaném závodním voze. Výrobcům to neusnadňují ani zákazníci, kteří očekávají co nejmenší objem motoru a nejnižší možnou spotřebu, a přitom požadují co nejvyšší výkon a kroutící moment. Jenže sklubit vše tak, aby motor fungoval dlouhodobě a spolehlivě je potom téměř nadlidský výkon. Malé motory vykazují mnohem vyšší opotřebení mechanických pohyblivých i nepohyblivých součástek agregátu a s tím souvisí i nutnost motor udržet na správné provozní teplotě.Zejména při startu jízdy a v zimě.

Navíc mnozí výrobci zcela přestali dodávat autům indikaci teploty chladící kapaliny a oleje. Což je problém. Právě olej je pro správný chod motoru zcela zásadní. Optimální provozní teplota oleje začíná až na 70°C. Na tuto teplotu zahřejete olej přibližně po 15 minutách jízdy a vodu v chladícím okruhu již po několika málo kilometrech.

Dáváte vašemu dieselu při startu pořádně zakouřit? Pak vězte, že jej namáháte v době, kdy není dostatečně mazán. Velmi nerovnoměrně jej zahříváte a opotřebováváte. Nedivte se pak, když vašemu dieselovému motoru brzy praskne hlava motru nebo začne unikat olej. Navíc se zvyšují provozní vůle motoru a dochází k ztrátě výkonu.

Správné chlazení vám ochrání motor

Pozor také na správné chlazení rozpáleného motoru. Některé agregáty mají turbodmychadla s vlastním chladícím systémem. Ne všechny jsou však takto moderní a zde je na místě motor adekvátně zchladit. Mnozí řidiči ženou své auto desítky kilometrů po dálnici nebo po kopcích a po dojezdu na místo jen otočí klíčkem a vypnou motor. Správný postup? Před cílem vaší trasy zklidněte tempo jízdy a nechte váš motor alespoň minutu “vyklepat”. Motor vašeho plechového miláčka to ocení.

2) Zanedbáváte servis? Zaplatíte

Spořivost, zbytečné šetření… vlastnost tolik typická pro české řidiče. Dost často přitom řidiči zapomínají na to, jakou hraje roli správný olej a správné mazání motoru a zbytečně na něm šetří. Typickým neduhem je nakupování nejlevnějších typů olejů, naprostá ignorace servisních intervalů mnohdy i o tisíce kilometrů a šetření i na opravách a údržbě vozu. Mnozí výrobci vozidel tvrdí, že servisní interval po dvou letech nebo 30 000 km je dostatečný. Je to to ale pravda? 30 000 km je hodně ujetých kilometrů i pro velmi šetřivé a rozvážné řidiče. Zejména starší auta mají na kvalitu oleje mnohdy velmi specifické nároky.

Výrobci se nám snaží nabízet oleje s různě prodlouženou životností a zvýšenou odolnosti vůči vypalování. I tyto oleje toho mají často po roce častého využívání oleje doslova dost. Včasnou výměnou oleje tedy spíše získáte než zkazíte. Navíc je vhodné podotknout, že pokud jezdíte pouze krátké trasy a váš motor dostatečně nezahříváte, pak je jeho životnost klidně jen 10 000 km.

3) Špatný motor pro špatné využití

A je to tady. Problém, který si možná mnozí majitelé dieselových přibližovadel ani neuvědomují. Prostě nemají vhodný typ motor pro svůj styl využívání auta a ničí ho jen samotným ježděním samotným. Naftové motory byly již historicky koncipovány jako pracovní typ motoru, který má kontinuálně běžet v omezeném rozsahu otáček a výkonu.  Jenže to, co od nich očekáváte vy je něco zcela jiného, než na co byly staré diesely původně zamýšlené.

Pokud nepatříte mezi polykače kilometrů na dálnicích a plánujete se spíše jen přemísťovat po městě, šáhněte určitě po atmosférickém benzinovém agregátu. Pakliže i tak toužíte po dieselu, měňte olej alespoň jednou za rok nebo 10 000 ujetých kilometrech. Motor to ocení. Rozhodně takto zatěžovanému motoru nenakládejte, ale spíše jej řádně zahřejte. Nemůžete-li motor vašeho auta při popojíždění poctivě zahřát na provozní teplotu, doporučujeme přidávání aditiv do oleje, které snižuje tření mechanických součástek a může mít pozitivní vliv na dlouhý život motoru vašeho auta.

4) Tankujete nekvalitní naftu

řepková naftaJak jsme již psali, spoustě řidičů na svém autě vůbec nezáleží. Lijí do něj nekvalitní olej a ignorují pravidelné servisování. S tím souvisí i špatné palivo. Současná nafta s příměsí řepkového oleje není pro motory nic příznivého a volba nafty bez této příměsi je určitě nelepší řešení. Pokud to není možné, volte taková aditiva, která problémy nekvalitních paliv eliminují a udrží stav palivové soustavy vašeho dieselu v kondici. ceníte to zejména v zimě při startování při mrazivých teplotách.