AUTOBOND GROUP a.s.

Hybridní technologie Suzuki

Hybridní technologie Suzuki

Inovativní hybridní ústrojí pohonu vozů Suzuki, označované jako SHVS. Znamená Smart Hybrid Vehicle by Suzuki – a h

ybridní pohon od Suzuki je opravdu „smart“, tedy chytrý.

Jezděte s čistou hlavou

Co znamená jezdit s čistou hlavou? Jezdit vždy ekologicky a především úsporně. U hybridních vozů Suzuki navíc můžete jezdit bez omezení, tedy bez nutného dobíjení baterie. Vyhnete se tak stresu, zda dorazíte do cíle vaší cesty. Navíc jsou vozy Suzuki navrženy tak, aby hybridní ústrojí nezasáhlo do velikosti zavazadelníku. Pořád vám nabídne kopu místa pro vaše zavazadla.

Hybridní pohon SHVS zajišťuje vozům Suzuki nízkou spotřebu paliva a dynamické zrychlení již od nízkých otáček, což jsou velmi důležité výhody vozů značky Suzuki.

Žádné obrovské a těžké baterie. Není třeba ani silného elektromotoru a komplikované elektrické soustavy s vysokým napětím. Suzuki vsází na nejefektivnější pojetí celého pohonného ústrojí. Uvažte sami. Celá elektrická soustava ve vozech Suzuki váží pouze 10 kg u modelů Swift a Ignis a 30 kg u modelů Vitara a S-Cross. To jsou nepřekonatelné hodnoty, kterým může málokdo konkurovat.

Srdcem celého systému je odlehčený a velmi kompaktní startér-generátor ISG (Integrated Starter Generator). Ten napomáhá spalovací jednotce při dynamickém rozjezdu a zrychlování. Naopak při brzdění dodává s pomocí rekuperace brzdné energie elektřinu do zásoby a ukládá do mimořádně účinného lithium-iontového akumulátoru.

Energii získanou rekuperací vozy Suzuki využívají pro napájení spotřebičů při stání vozu s vypnutým motorem  nebo pro zmíněné zrychlování a rozjezd vozu. Tedy vždy, kdy je třeba vysoký okamžitý výkon. Při rozvážné a plynulé jízdě dobíjí systém akumulátor jen tehdy, když je to nezbytně nutné. Po zbylou dobu je kvůli snaze snížit spotřebu paliva systém odpojen. Vše se děje automaticky, bez zásahu řidiče. Na vlastnosti vozu zapojování a odpojování systému nemá žádný vliv a jeho charakteristika se nemění.

  • Vozy Suzuki používají špičkovou technologii, která stojí srovnatelně jako vozy s běžným pohonem.
  • Systém uspoří až 1,2 l paliva na 100 km a produkuje nižší emise.
  • Dynamika vždy, když ji potřebujete.
  • Nízké nároky na údržbu a vysoká spolehlivost.
  • Suzuki poskytuje na celou soustavu záruku 5 let/100.000 km

Suzuki Ignis 12V a Suzuki Swift 12V

Hybridní elektrické ústrojí ISG, nabízené v modelech Suzuki Ignis a Suzuki Swift dosahuje výkon 2,3 kW a dodává točivý výkon až 50 Nm. Díky tomu pomáhá vozům zrychlovat již v nízkých otáčkách, kdy benzinový motor teprve chytá dech. Kompaktní akumulátor pracuje se stejným napětím 12 V jako zbytek elektroinstalace ve voze. Má kapacitu 3 Ah a je umístěn přímo pod sedadlem řidiče, tedy blízko těžiště a v místě, kde neomezuje vnitřní prostor.

 Jak systém funguje?

Automatické vypnutí motoru

Motor je vypnutý, zatímco elektrické komponenty jsou napájeny z baterií. Tím se šetří palivo.

Restart

ISG funguje jako startér, který tiše a hladce roztočí spalovací motor

Rozjezd/akcelerace

ISG ulehčuje motoru při rozjezdu z místa nebo při zrychlování, a tím pomáhá snížit spotřebu. Zapojení elektromotoru při zrychlování závisí na určitých podmínkách, například na stavu nabití baterie

Zpomalování

Při zpomalování ISG ukládá energii, která by jinak nebyla využita, do baterií.

Suzuki Vitara 48V a Suzuki S-Cross 48V

Inovovaná verze motoru 1.4 BoosterJet s kódovým označením K14D, který je do modelů Vitara a S-Cross montován od ledna 2020, je osazený turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva, dává potřebnou sílu pro bezstarostnou jízdu. Kombinace přeplňování turbodmychadlem s mezichladičem dostává do válců motoru větší množství vzduchu. Díky tomu motor dokáže nabídnout optimální točivý moment v nízkých otáčkách, dokonce už okolo 2 000. Přímé vstřikování paliva přispívá ke snížení spotřeby a zvýšení výkonu, a to přesným dávkováním, načasováním a seřízením tlaku při vstřikování benzinu do válců. Účinnost motoru zvyšují také další nová opatření: elektricky ovládané variabilní časování sacích ventilů (VVT), chlazená recirkulace výfukových plynů (EGR) a vyšší kompresní poměr.

Nový mild-hybridní systém přidává tři elektrické součástky: 48V startér-generátor ISG, který zároveň zastává funkci elektromotoru, 48V lithium-iontovou baterii a měnič napětí mezi 48V a 12V okruhem pracující se stejnosměrným proudem. Díky navýšení napětí na čtyřnásobek oproti konvenčním 12 V dokáže hybridní systém při brzdění rekuperovat více energie a při zrychlování zase o to výrazněji pomáhat spalovacímu motoru. To přináší hned dvě důležité výhody: snížení spotřeby paliva a zlepšení jízdních výkonů. V běžných jízdních situacích systém funguje tak, aby co nejvíce snížil spotřebu benzinu. ISG je ale také připraven kdykoliv se zapojit jako elektromotor ve funkcích navýšení točivého momentu nebo podpory při akceleraci – řídicí jednotka volí vhodný režim zapojení elektromotoru podle požadované intenzity akcelerace. Navíc se elektromotor stará o udržování volnoběžných otáček při brzdění. Úplné odpojení přívodu paliva vede k dalším úsporám.

Elektrické zařízení ISG má výkon 10 kW a dosahuje točivého momentu až 53 Nm.

Výhody hybridního systému

Elektrické navýšení točivého momentu

Elektromotor pomáhá při zrychlování, než nastoupí plná síla spalovacího motoru. Hybridní systém díky tomu reaguje rychleji a intenzivněji než obyčejný spalovací motor.

Podpora při akceleraci

Funkce podpory při akceleraci zahlazuje tzv. turboefekt, přidaný točivý moment elektromotoru slouží k vyrovnání prodlevy před nástupem plného tlaku přeplňování.

Elektrické udržování volnoběhu

Když při vyšlápnutí spojky klesnou otáčky na volnoběh, spalovací motor je v běhu udržován elektromotorem. Díky tomu je možné kdykoliv okamžitě začít zrychlovat, ale na volnoběh se zbytečně nespaluje benzi