AUTOBOND GROUP a.s.

Suzuki S-Cross 1.0 BoosterJet na portálu Auto.cz

Redaktor Stanislav Kolman z portálu Auto.cz na začátku července otestoval Suzuki S-Cross s litrovým motorem 1.0. BoosterJet. Seznámíme vás s jeho postřehy k tomuto oblíbenému modelu a vybrané motorizaci.

Design auta a jeho interiér

Úvodem článku redaktor seznámil čtenáře s vývojem modelu Suzuki S-Cross. Je to na snadě, vždyť S-Cross je poměrně mladým autem. Jeho historie však začínala s označením Suzuki SX4 a kromě Suzuki se na jeho vývoji podílel také Fiat. Původně se jednalo o ryzí hatchback, který jste si mohli koupit s náhonem předních a nebo všech hnaných kol. V roce 2013 vznikla nová generace Suzuki SX4 S-Cross, která je spíše SUV. Verze sedan přitom zanikla.

Do roku 2014 se SX4 i SX4 S-Cross prodávaly souběžně a v roce 2016 se již zákazníci setkávali pouze s označením S-Cross. Přibyl také unikátní litrový tříválec BoosterJet s výkonem 82 kW. Zajímavostí této motorizace je, že ji můžete koupit i s atomatem, ale i s pohonem všech kol. Redaktor však v daném testu vyzkoušel na absolutní základ nabídky, kterým je litrový motor, hnaná přední kola a pětistupňový manuál.

Nový design pomohl

Kladné hodnocení získala přední část vozu, která se zbavila “posmutnělého výrazu” a získala mnohem agresivnější vzhled, který má na cestách budit respekt. Redaktor Kolman zhodnotil příď vozu následujícími slovy: ” jistých úhlů působí proporce přídě trochu komicky, zejména v kombinaci s výrazně se svažující kapotou. Asi jako když se na vás někdo snaží tvářit nazlobeně, ale vás to spíš rozesměje”. I takové emoce však auto má budit.

Na nové výrazné masce najdete dekorativní svislé proužky a více chromovaného zdobení. Na to plynule navazuje LED osvícení s funkcí denního svícení. Klasické halogenové světlomety získáte pouze v základní výbavě Comfort. Testované řešení Premium a nejvyšší výbava Elegance již využívají LED světlomety. Jednotlivé balíčky výbavy jsou jasně nakonfigurované a kromě laku je nelze doplňovat. I přesto je S-Cross doslova nadupaný moderními prvky, které oceníte při každé jízdě. Zmiňovaný metalický lak stojí 13.000 Kč.

Desing a zejména jeho boční linie působí dle redaktora uhlazeně, bez zbytečných vzhledových výstřelklů. Spodní část karoserie je kryta ochranným oplastováním v černé barvě. U vyšších výbav je doplněno stříbrným překrytím. Zadní část vozu je členitá, jsou zde samozřejmě LED světlomety, zatmavená skla a doplňuje jej nápis S-Cross, doprovázený malým štítkem SX4, coby připomínkou na svého předchůdce. Testované auto bylo vybaveno 17ti palovými koly z lehkých slitin. 17tky kola jsou největší možný rozměr pro S-Cross. Pouze u základní výbavy získáte o palec menší ocelové disky včetně poklic.

Sázka na jistotu

Palubová deska je dle hodnocení zpracovaná velmi přehledně a funkčně. Tvoří ji kombinace tvrdých a měkčených plastů s několika stříbrnými dekory. Žádné zbytečnosti, které by odváděly pozornost řidiče od řízení. Řidičovo místo je bytelné a plné velkých tlačítek, ze kterých je jasně čitelné, k čemu slouží a velmi dobře se v nich orientuje. Všechny výbavy Suzuki S-Cross získaly multifunkční volant, který můžete nastavit výškově i podélně. Puncem historie působí ovládání palubního počítače kolíčkem na přístrojovém štítu, nicméně je to věc zvyku a tradice. Rychle se na ní při přestupu z jiných moderních vozů zvyká.

Najít správnou pozici pro řízení je poměrně rychlé a snadné. Řidiči jistě ocení vyšší posez v autě. Velké čelní sklo a pořádně prosklené boky vám usnadní výhled do všech směrů. Sedadla sklidila mírnou kritiku za horší boční vedení v zatáčkách. Cestující na zadních sedadlech mají poměrně místa dost, i kolega redaktora s výškou 190 cm si nestěžoval na rozměry interiéru a “navíc si pochvaloval  slušný nástupní prostor”.

Zadní lavice sedadel umožňuje nastavení sklonu opěradla, což může nepatrně zvětšit objem zavazadelníku z 430 na 440 litrů, což je i tak velmi slušná hodnota. Po složení zadních sedadel získáte 875 litrů pro vaše zavazadla. Pod mezipodlahou zavazadelníku najdete schovanou sadu pro opravu pneumatik a nikoliv tedy rezervní kolo, byť jen dojezdové. Po stranách kufru jsou kapsy a také 12V zásuvka a háček na pověšení tašky. “Vzhledem k pořizovací cenně více než slušná nadílka”.

Litrový motor jako základní motorizace

V současné době si můžete Suzuki S-Cross pořídit hned se třemi motorizacemi – testovaným litrovým tříválcem, výkonnějším motorem 1,4 o výkonu 103 kW, a dieslovým motorem 1,6 DDiS 88 kW. Všechny přitom můžete zkombinovat s automatem a náhonem všech čtyř kol.

Litrový testovaný motor 1.0 BoosterJet dodává výkon 82 kW při 5500 otáčkách a 170 N.m točivého momentu v pásmu od dvou do tří a půl tisíce otáček. Tento motor je náhradou původní atmosférické čtyřválcové šestnáctistovky. Konstrukčně se jedná o motor, který vychází z ostatních motorů DualJet. “Blok a vrtání jsou shodné, měnila se hlava a písty, přičemž motor spoléhá na přímé vstřikování paliva.” Tento turbem posílený tříválec spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou, ostatní motorizace dostaly šest rychlostí.

Motor si zasloužil velmi příznivé hodnocení. Podle redaktora Stanislava Kolmana z Auto.cz je motor kultivovaný, neduní a ve středním pásmu otáček jej téměř neuslyšíte. Tříválcový motor o sobě dá zvukovou kulisou vědět hlavně ve vyšších otáčkách. Motor celkově zanechal velmi kladné dojmy.

Jak si poradí na dálnici?

Jistě si mnozí z vás představujete, jak asi S-Cross dopadl při testování na dálnici. Testovaná motorizace se totiž jeví jako naprosto ideální do městských uliček a na cestování ve dvou. Výkon 82 kW je však dle redaktora Auto.cz obstojný i na dálnici. Kolem legální hranice 130 km/hod již možná S-Cross ztrácí pružnost a není ideální na rychlé předjíždění, ale k tomu není litrový motor koncipován. “do svižného tempa se ale vůz rozpohybovat nechá a ani jej nemusíte dvakrát přemlouvat”. Při vyšších rychlostech zaznamenal redaktor při testování vyšší aerodynamický svist kolem sloupků a zrcátek.  Kromě hlučnějšího motoru počítejte i s výraznějším aerodynamickým svistem kolem sloupků a předních zrcátek.

Pětistupňová převodovka při testování obstála, jednotlivé rychlosti šly zařadit velmi přesně a hladce. Ani při dálniční jízdě se nemusíte bát, že by vám chyběla šestka.

Při plném zatížení vozu je pochopitelné, že se bude dynamika litrového motoru vytrácet. Rozjezdy trvají o trochu déle, než jste zvyklí při prázdném autě a ve stoupání je vhodnější častěji podřazovat. Pro dlouhé výlety party přátel je vhodnější silnější motorizace. Cenový rozdíl je přitom při stejné výbavě jen 33.000 Kč.

Jízdní vlastnosti

Zejména na hrbolatých okresních cestách dříve či později pocítíte, že podvozek S-Cross je naladěn na komfortní jízdu při klidných průjezdech. S-Cross s litrovým motorem ale dle očekávání nemá sportovní ambice na rychlé agresivní průjezdy zatáčkami. Podvozek obahuje vpředu vzpěry McPherson a vzadu torzní nápravu s vinutými pružinami. Při ostrém průjezdu zatáčkou tak očekávejte větší náklon karoserie. S-Cross je zkrátka pohodové auto, které velmi adekvátně vstřebává nerovné české silnice a pouze velké díry a výmoly pošlou slyšitelnou ránu do interiéru aut. A to jen velmi zřídka.

S-Cross je ideální auto pro mladé nebo naopak starší páry nebo menší rodiny. Prim hraje i velmi nízká spotřeba paliva. Při běžné jízdě po českých okreskách počítejte se spotřebou kolem 5 litrů paliva, ve městě kolem 6,5 l.

Závěrečné hodnocení portálu Auto.cz

S-Cross je podle redaktora Kolmana jasným důkazem, “proč by člověk měl mít rád obyčejná auta”. Pohodlně se totiž usadíte dovnitř, upravíte si volant a polohu za volantem a vyrazíte polykat kilometry s pohodlným autem. Litrový motor, ač bez sportovních ambicí, jistě osloví poměrně široké spektrum potenciálních majitelů. Umí navíc být i úsporný. Alternativou pro početnější rodiny a svižnější řidiče může být motorizace 1,4 nebo 1,6.

Redaktor Auto.cz rovněž doporučuje atraktivní výbavu Premium, ve které dostanete proti základnímu balíčku Comfort automatickou dvouzónovou klimatizaci, startování bez klíču, vyhřívání předních sedadel a dotykovou obrazovku se zadní parkovací kamerou. Ve verzi Premium navíc bude auto zdobit celá řada chromových ozdobných prvků nebo litá kola.  automatickDoporučil bych i přeskočit vstupní výbavu Comfort. Cena od 409.900 Kč zní sice sympaticky, ale za příplatek 27.000 Kč už s balíčkem Premium dostanete automatickou dvouzónovou klimatizaci, bezklíčkové startování, vyhřívání předních sedaček či sedmipalcovou dotykovou obrazovku se zadní parkovací kamerou, infotainment se konečně naučil česky. Přičtěme k tomu ještě chromové ozdobné prvky či litá kola a výši příplatku považujeme za více než adekvátní.

“Pokud vám tedy inovované provedení přídě není proti srsti a uvnitř máte stále ještě rádi klasiku, určitě S-Cross zařaďte na seznam kandidátů. Protože s litrovým tříválcem pod kapotou jde o velmi milé překvapení”

Celý článek včetně fotogalerie najdete zde: http://www.auto.cz/test-suzuki-s-cross-1-0-boosterjet-velmi-mile-prekvapeni-122950